Poprvé do školky
Adaptace dítěte na prostředí MŠ
Pokusme se představit si situaci, když jsme poprvé nastupovali do nového zaměstnání. Jistě se nám hlavou honila řada otázek. Co budu dělat? Jací budou kolegové? Zvládnu to? Atp. Stává se nám to vždy, když nás čeká něco nového, neznámého. Dítě je v této chvíli ve stejné situaci, ale neumí své obavy vyslovit. A i když se do školky těší, nejistota v něm zůstává.
Abychom omezili nepříjemné pocity na minimum, prochází všechny děti v naší MŠ tzv. adaptací. Co to znamená? Má – li si dítě zvyknout bez problémů na nové prostředí, potřebuje k tomu určitý čas. Každé dítě je jiné, a proto i doba „zvykání“ je různě dlouhá, obvykle je to 6 týdnů. V této době musí malý človíček vyřešit spoustu úkolů, aby mohl poprvé v životě zůstat delší dobu sám, bez maminky, jinde než doma a přitom být spokojený a cítit se bezpečně.
V prvních dnech dochází dítě do školky s maminkou pohrát si. V této fázi si dítě klade otázky, Co tu budu dělat? Proč tu jsem? S čím si budu hrát? Můžu si to půjčit? Po určité době nastane den, kdy maminka může na chvíli odejít a dítě nechat ve třídě samo. Opět nastává čas otázek Kde je maminka? Proč tu není se mnou? Vrátí se? Na tyto otázky je potřeba nejen odpovědět, ale dítě se musí o jejich pravdivosti přesvědčit. Navíc poprvé v životě se setkává se situací, kdy není středem pozornosti, protože ve třídě je více dětí a jen jedna paní učitelka.
Maminka je v tomto případě jistotou a prostředníkem, jak se dítě může seznámit s prostředím třídy, novými kamarády i učitelkou. Zároveň je rodičům umožněno lépe poznat, jak se v mateřské škole pracuje a co dětem pro jejich rozvoj nabízí.
Jakmile získá pocit bezpečí, je sebejisté a spokojené, nadchází poslední fáze adaptace tj. zvyknout si na myšlenku, že bude spinkat jinde, než ve své postýlce. Tento úkol bývá pro děti velmi obtížný a je potřeba je na jeho zvládnutí dobře připravit. Maminka i paní učitelka budou s dítětem dopředu mluvit o tom, že taková situace nastane, je dobré pomoci mu vybrat hračku do postýlky a pyžamko. Měli bychom společnými silami vytvořit takovou atmosféru, aby se Vaše dítě těšilo na den, kdy bude ve školce poprvé spinkat. Teprve odchází – li dítě se samozřejmostí do postýlky, spokojeně z ní vstává a odchází si hrát, teprve tehdy můžeme prohlásit, že je adaptace úspěšně u konce.
První den ve školce
Co si máme na začátku školního roku přinést?
- oblíbený mazlíček do postýlky – pouze mladší děti (zůstává v kapsáři ve školce – podepsaný)
- fotografii dítěte do skříňky v šatně (rozměr do 5,5 x 8 cm)
- láhev na pití venku
- papírové kapesníky, vlhké ubrousky, papírové utěrky atp.
- předškoláci – deky na odpočívání (malé!)
Bez papírů ani ránu
V den nástupu dítěte do školky je potřeba odevzdat všechny vyplněné formuláře. Jakoukoli změnu v evidenci neprodleně hlašte třídním učitelkám (důležité jsou především kontakty na Vás).
Jak se ty dveře otevírají?
Provoz MŠ je v čase od 7.00–16.30 h, pracoviště Biskupská 7 v čase od 7.00 – 16.30. Seznamy se značkami dětí budou vyvěšeny v třídních šatnách.
Pro otevření dveří na Údolní je potřeba vymačkat vstupní kód, který znají pouze rodiče a zaměstnanci školky, a který obdržíte v den nástupu. Nesdělujte kód dětem ani dalším osobám, jde o bezpečnost vašich dětí.
Pro vstup do Duhové třídy na pracovišti Biskupská 7 obdržíte bezpečnostní čipy.
Jaké oblečení?
Každé dítě má v šatně svou skříňku, do které si ukládá věci, v nichž přišlo z domova. Ve skříňce by mělo mít i náhradní kalhotky, ponožky a tričko. Oblečení na zahradu by mělo být spíše starší, pohodlné. Důležité jsou kvalitní, pevné boty. Je potřeba sledovat a ukládat vždy zpět do skříňky i oblečení volně odložené v šatně či v krabici. Ve skříňce ukládáme nahoru a na věšák věci na doma, dolů věci na ven a do školky, ve skříňce by nemělo být zbytečně moc věcí, děti se obtížně orientují.
Do třídy je dobré mít také pohodlné a starší oblečení, protože často pracujeme s barvami a dalšími materiály, kterými se děti mohou ušpinit. Mějme na paměti, že dítě by se mělo soustředit na práci, nikoli na to, aby se neušpinilo a nemuselo se strachovat, „co tomu řekne maminka“? Naopak, když Vám dítko řekne, že „zítra jdeme do divadla“, je dobré myslet „na parádu“.
Pyžama si děti přinášejí v pondělí čistá a v pátek si je odnášejí domů. Deky předškoláků perou rodiče nejméně jednou měsíčně (zpravidla na konci měsíce).
Doporučené oblečení:
- méně je někdy více – děti stačí do třídy oblékat méně, v punčocháčích a ještě kalhotách se dítě potí a je víc choulostivé. Nechceme, aby bylo zbytečně nemocné.
- do třídy například: kalhoty, zástěrka, tričko, ponožky, kalhoty.
- „čistota půl zdraví – špína celé“ – dávejte dětem na ven pohodlné oblečení, které se může zašpinit (chceme, aby se děti otužovaly, zvykly si na pohyb venku a občas i nějaké to bláto), kvalitní obuv (terén na zahradě a v přírodě), ponožky nebo punčocháče vždy jiné než jsou do třídy.
- náhradní oblečení pro případ „nehody“.
- gumové holínky a pláštěnku.
A prosba nakonec – vše prosím podepište!
Nic se tak neztratí a paní učitelky si nemusí hrát na Colomba. Všechno oblečení i jeho součásti by měly být funkční – zipy, knoflíky… Kupujete – li obuv, vyberte takový typ, který si dítě dokáže samo obout. Oblečení i obuv by měly být dostatečně velké. Při odchodu z MŠ zkontrolujte, zdali je prádlo použitelné na druhý den a je – li obráceno na líc. Rozvažte, prosím, také uzle na botách. Pokud sušíme bundy, oteplovačky, kombinézy a boty nebo pláštěnky, uložte je ráno vždy zpět do skříňky! Hledání oblečení pro tolik dětí je obtížné a ubírá nám čas, který můžeme strávit venku.
Co je dobré vědět
Důležité odkazy
Co deláme celý den ve školce – aneb jaký je režim dne?
Co bude dítě ve školce jíst a pít – anbe jaké je stravování?
Narozeninový den a další tradice – aneb jaké máme ve školce aktivity?
Nezapomeňte se také čas od času mrknout na naši nástěnku v šatnách nebo u vchodu do MŠ a na web do aktualit.
Neuniknou vám tak žádné důležité informace a tipy. Zde také najdete všechny důležité dokumenty a směrnice.
O co jde v projektu „Podpory zdraví v MŠ“ ?
- fyzické, psychické i sociální zdraví
- samostatné, sebevědomé a zodpovědné chování (svoboda v rámci dohodnutých pravidel)
- učení prožitkem, situační učení
- spolužití s přírodou (poznávání a ochrana)
Co dělat, když máte „rýmičku“?
Nenechávejte nic náhodě a nemocné dítě do školky nevoďte. Buďte solidární s jeho kamarády a jejich rodiči, a také zaměstnanci školy. Stačí, že doma musíte být vy.
Co dělat, když máte nějaký problém?
Případné problémy vždy řešte prosím nejdříve s třídními paní učitelkami. Ty totiž o tom, co se ve třídě děje, ví nejvíc. Na paní ředitelku se obracejte teprve poté, co jste zkusili problém řešit a s řešením nejste spokojeni.